ضربه غير فني

گفته مي‌شود خطر تعليق، كشتي ايران را تهديد مي‌كند اما اتحاديه جهاني
در اين باره اظهارنظري نكرده است
اكبر فلاح در گفت‌وگو با «قانون»: بي‌تجربگي مربي و سرپرست تيم‌ملي باعث شد
اتحاديه جهاني حساس شود


«عليرضا بايد ببازي» اين كليد واژه‌اي آشنا براي همه آن‌هايي است كه اتفاقات ورزشي را رصد مي‌كنند. روزي كه عليرضا كريمي، كشتي‌گير زير 23 سال تيم‌ملي در مقابل حريف روسي باخت، بسياري از كارشناسان از احتمال محروميت او خبر دادند اما شايد كمتر كارشناسي تصور مي‌كرد اين پرونده تا ماه‌ها ورزش ايران را درگير كند؛ تا جايي كه وزارت ورزش و جوانان نيز تلاش فراواني براي جلوگيري از محروميت انجام داد اما ارجاع پرونده كريمي به كميته اخلاق اتحاديه جهاني باعث شد زمزمه‌هاي احتمال محروميت طولاني مدت اين كشتي‌گير بيش از پيش شنيده شود. همان روزها فدراسيون كشتي در بيانيه‌اي اعلام كرد: «این فدراسیون با تمام توان و با استفاده از ابزارهای فنی و مدیریتی موجود از حقوق کشتی‌گیر، کادرفنی و کشتی ایران در کمیته مربوطه دفاع خواهد کرد». ماجرا تا جايي پيش رفت كه محمدرضا داورزني،‌ معاون وزير ورزش و جوانان در يك برنامه تلويزيوني از تلاش براي كاهش آسيب كريمي سخن گفت اما اتحاديه جهاني در نهايت تصميم گرفت اين كشتي‌گير و مربي او را محروم كند.
مذاكرات فشرده و بي‌نتيجه
رقابت‌هاي كشتي قهرماني آسيا به زودي آغاز مي‌شود و عليرضا كريمي در يك وزن بالاتر (86 كيلوگرم) كشتي مي‌گرفت تا مبادا دوباره مجبور شود براي جلوگيري از تقابل با حريفي از رژيم صهيونيستي، باخت عمدي را به ارمغان بياورد. روز گذشته شايعات فراواني درباره محروميت قطعي و مادام‌العمر عليرضا كريمي در فضاي مجازي منتشر شد اما در نهايت و در ساعات پاياني روز اعلام شد كريمي به مدت 6 ماه از حضور در ميادين محروم شده است. براساس اعلام اكانت توييتر اتحاديه جهاني كشتي،‌عليرضا كريمي تا تاريخ دوم خرداد 1397 و حميدرضا جمشيدي تا تاريخ 31 آبان 1398 از كليه فعاليت‌هاي مربوط به كشتي محروم شدند. روز گذشته مسئولان فدراسيون تلاش فراواني كردند تا خبر محروميت را به صورت تدريجي اعلام كنند. رضالايق، دبير فدراسيون كشتي روز گذشته در واكنش به شايعات بيان كرد: «موضوع کریمی فراتر از بحث کمیته بین المللی المپیک است؛ اظهار نظراتی که خارج از کشور توسط مقامات و مسئولان سیاسی مطرح شد، بحث را بسیار جدی‌تر کرد». وی تصریح کرد: «خادم و تیم دیپلماسی فدراسیون کشتی در دو مرحله مذاکره فشرده توانستند با استفاده از تعاملاتی که در این سال‌ها با اتحادیه جهانی کشتی برقرار کرده بودیم، زمان بگیرند و پیگیری موضوع تعلیق را توسط IOC در اتحادیه به تعویق بیندازند». دبیر فدراسیون کشتی تاکید کرد: «تلاش‌های خوبی صورت گرفته و تمام بلیت‌ها و اندوخته‌های ذخیره خود را در عرصه دیپلماسی کشتی در این سال‌ها هزینه کردیم تا کشتی دچار تعلیق نشود اما متاسفانه موضوع تعلیق کشتی ایران همچنان جدی است». لایق خاطر نشان کرد: «خادم از چند روز گذشته که متوجه شد رای نهایی در حال صدور و ابلاغ به ماست، مذاکرات جدید و فشرده‌ای را با ننادلالوویچ، ريیس اتحادیه جهانی و سایر اعضای هیات رییسه به خصوص روسای کنفدراسیون قاره‌ها آغاز کرد». مذاكراتي كه به نظر مي‌رسد تا حدودي موفقيت آميز بوده و محروميت كريمي از يك‌سال به 6 ماه كاهش پيدا كرده است. مربي او نيز به جاي محروميت مادام‌العمر به مدت دوسال محروم شده است.
احتمال محروميت وجود دارد
حميد بني‌تميم، نايب رييس فدراسيون كشتي نيز اظهاراتي را بيان كرد كه نشان مي‌دهد فدراسيون اطلاعات كافي از احتمال محروميت كريمي داشته، او در اين باره عنوان كرد: «من اطلاع دقیقی ندارم اما متاسفانه مسائلی که ما شنیده‌ایم، حکایت از محرومیت هایی برای کشتی ایران دارد. امیدوارم که این مساله درست نباشد اما در حال حاضر اطلاعاتي که به دست ما رسیده است، نشان می‌دهد اخبار خوشی را نخواهیم شنید». نایب رییس فدراسیون کشتی در پایان گفت: «نباید سر خودمان کلاه بگذاریم. حتی اگر این پرونده نيز حل شود که بعید است، در مسابقات بعدی چنین مشکلی گریبان کشتی و ورزش ایران را خواهد گرفت. باید فکری اساسی به حال این‌گونه مسائل شود». هرچند كه خطر تعليق كشتي ايران به صورت موقت برطرف شد اما به نظر مي‌رسد اين موضوع در آينده بيش از پيش به چالش مسئولان ورزشي ايران تبديل شود. براساس شنيده‌ها خبر تعليق كشتي ايران همچنان مفتوح است و به احتمال زياد در روزهاي آينده محروميت‌هاي بيشتري گريبان ايران را خواهد گرفت.
چرا اتحاديه جهاني حساس شد؟
اكبر فلاح، پيشكسوت كشتي درباره اتفاقاتي كه براي عليرضا كريمي در مسابقات اميدهاي جهان رخ داد به «قانون» گفت: «در چند سال اخير ما همواره به كشتي‌گيران ساير كشورها مدال تقديم كرده‌ايم. در واقع رژيم صهيونيستي از اين موضوع سود برده و ما ضرر كرده‌ايم. درباره عليرضا كريمي اتفاقي رخ داد كه شايد خواسته ما نيز نبود. به اين معني كه ما قرار بود در برابر ورزشكار رژيم صهيونيستي روي تشك نرويم اما در عمل به ورزشكار روس باختيم. در واقع خواسته خودمان را نيز محقق نكرديم و همين موضوع يكي از اصلي‌ترين دلايلي بود كه براي فدراسيون تاسف خوردم. ما بايد در برابر ورزشكار رژيم صهيونيستي روي تشك نمي‌رفتيم تا به همه دنيا نشان بدهيم اين كشور را به رسميت نمي‌شناسيم اما در عمل در برابر ورزشكار روس متحمل شكست عمدي شديم. اين دو موضوع با يكديگر متفاوت است و بايد تفكيك شود». فلاح درباره حكم اتحاديه جهاني اظهار داشت: «من اطلاعاتي از اين موضوع ندارم ولي در چند سال اخير گفته شده سياست نبايد به ورزش وارد شود. فكر مي‌كنم به خاطر اين اتفاق در نهايت عليرضا كريمي و جمشيدي محروم شدند».او در ادامه درباره علت حساس شدن اتحاديه جهاني روي موضوع عليرضا كريمي با توجه به سابقه اين كار در ميان ورزشكاران كشورمان بيان كرد:« درباره پرونده عليرضا كريمي شيطنت‌هاي بسياري شد. در كنار اين شيطنت‌ها كم‌تجربگي مربيان تيم‌ملي نيز مزيد بر علت شد تا اتحاديه جهاني روي اين موضوع حساس شود. وقتي كنار تشك مي‌گويند عليرضا بايد ببازي و فيلم اين اظهارات ضبط مي‌شود، يعني به سمت محروميت گام برداشته‌ايم و اتحاديه جهاني اين موضوع را جدي مي‌گيرد. مربي، سرپرست و همه عوامل فدراسيون هم‌صدا فرياد مي‌زدند كه بايد ببازي. كريمي نيز شوكه بود كه كشتي برده را چرا بايد ببازد؟ همين موضوع باعث شد تا حساسيت چندين برابر شود. اگر مثل هميشه پيش‌بيني مي‌كرديم و قبل از كشتي به عليرضا كريمي مي‌گفتيم بايد به ديگر مسابقات توجه كند و به شكلي نامحسوس كشتي را واگذار كند احتمال محروميت كمتر بود اما در حال حاضر ماجرا پيچيده شده و بعيد است بتوان كاري كرد». فلاح در پايان گفت:«به هر حال عليرضا كريمي محروم شد اما نبايد فراموش كنيم او در ابتداي عمر حرفه‌اي خود است و مي‌خواهد براي كشورمان مدال كسب كند. تيم‌ملي بدون حضور كريمي به مشكل بر مي‌خورد. به هر ترتيب اميدوارم هرچه سريع‌تر اين مشكل برطرف شود و كشتي‌گير كشورمان بتواند با تمركز بالا براي تيم‌ملي كشتي بگيرد».
حذف يك بند مهم
ماجراي محروميت عليرضا كريمي و حمید رضا جمشیدی، كشتي‌گير و مربي تيم‌ملي كشتي در پي شكست عمدي در يك مسابقه در ماه‌هاي گذشته واكنش‌هاي متعددي را از سوي مسئولان ورزشي و سياسي كشورمان به همراه داشته است.
آذر امسال بود كه محمدرضا تابش، رييس فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به علي لاريجاني ضمن درخواست براي تقدير از عليرضا كريمي درخواستي را مطرح كرد: «مشخص کردن راهبردهایی که هم به رسالت دینی وسیاسی در مواجهه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی عمل شود، لیکن پراثرتر و کم هزینه تر باشد توسط مراجع مسئول». اين درخواست كه در قالب بند چهارم نامه تابش به لاريجاني منتشر شده بود، در برخي خبرگزاري‌ها همچون تسنيم حذف شد.
او روز گذشته تماس‌ رسانه‌ها را بي‌پاسخ گذاشت اما بدون شك بررسي و تصميم‌گيري درباره اين موضوع مي‌تواند در آينده به ورزش ايران كمك بسياري كند. اهالي ورزش در روزهاي گذشته از سياست‌مداران درخواست كرده‌اندتصميم واحدي در اين زمينه اتخاذ شود. آن‌ها مي‌گويند اگر قرار به عدم رويارويي با ورزشكاران رژيم صهيونيستي است، بنابراين احتمال تعليق يا محروميت بايد پذيرفته شود و اركان ورزش از جمله فدراسيون نبايد زير فشار هواداران باشند. نخستين محروميت ايران از مسابقات بين‌المللي در پي عدم تقابل با ورزشكاران رژيم صهيونيستي در حالي رقم خورد كه مسئولان ورزشي كشورمان تلاش فراواني براي رايزني با مسئولان جهاني محروميت را كاهش دهند. مسئولان فدراسيون كشتي مي‌گويند همه بليت‌هاي خود را براي رايزني سوزانده‌اند و مشخص نيست در صورت تكرار عدم تقابل با ورزشكار رژيم صهيونيستي قرار است با كدام بليت‌ها رايزني كنيم. آنچه قطعي به نظر مي‌رسد اينكه عدم تقابل با ورزشكاران رژيم صهيونيستي اقدامي انقلابي و پسنديده است اما بايد راهكارهايي را دستور كار قرار دهيم كه هزينه‌هاي اين اقدام را به كمترين ميزان ممكن برساند.